facebook 100x100

youtube 100x100

twitch 100x100

twitter icon 100x100

steam

 

 

O GUILD-HALL.CZJak vznikl Guild-Hall.CZ

Starcraft 2Rozhovor s BoxeRem a YellOw - jejich rivalita a eSport

Guild-Hall Stream

Rozhovor s BoxeRem a YellOw - jejich rivalita a eSport

Na Blizzconu byl k vidění showmatch legend v novém archon módu mezi týmy BoxeR+MVP a Yellow+NesTea.  Dovoluji si zde uvést překlad rozhovoru tohoto dua, který vyšel před pár dny na Liquipedii.

Všichni atleti mají sen být nejlepší. Soupeří s ostatními, kteří tento sen sdílejí a nazývají je rivaly. Ve fotbale to je Ronaldo a Messi. V basketbalu Kobe Bryant a Lebron James. Nadal s Federerem representují tenis. E-Sport má taky své rivaly, takové které zná i má matka.

Jsou jimi Emperor of Terran, SlayerS_BoxeR a Storm Zerg YellOw. Ikdyž nyní jsou nazývání "manžel Jessicy" a "komentátor", tak jejich původní přezdívky jsou přeci jen bližší, a to hlavně pro ty, kteří scénu sledují od jejich začátků. Může se to zdát, pro současnou generaci, která vyrostla na LoL jako jejich hlavní E-Sport, těžké pochopit, ale představte si, že by existovali dva Fakeři. Jejich soutěživost byla něčím speciálním, dokonce i po konci jejich kariéry. Mnoho herních událostí a reklam stále využívá jejich rivality. A tak se tyto dvě legendy Brood Waru objevily i na jevišti v Anaheimu na Blizzconu 2015

O: Že to ale byla doba, o to je to však lepší. Jak se cítíte po hraní Legacy of the Void?

YellOw: Nemohl jsem moc trénovat, ale rád vidím návrat Lurkera. Myslím si, že s přidáním těchto nových jednotek se hra desetkrát zlepšila. Abych byl upřímný, tak LotV je to, co jsem původně od SC2 očekával. Je škoda, že hra nebyla v tomto stavu při jejím původním vydání v roce 2010 a myslím si, že od LotV můžeme očekávat velké věci.

 

BoxeR: Do hry byla přidána spousta nových jednotek, je to jak StarCraftí supermarket (smích). S těmito jednotkami a jejich schopnostmi je nyní možno zkoušet spoustu nových strategií, no a taky nám přibyl archon mode, který na mě zavanul nostalgií. Zpátky v době mé největší slávy v SC1 jsme pravidelně trénovali způsobem, kdy silný hráč hrál proti týmu slabších. Osobně si myslím, že udělat turnaj na archon módu zní dobře, a pak zápas 1v2 mezi vítězem Starleague a dvojící z archonmódu by taky mohla být zábava.

 

O: Jaké bylo mládí Emperora a Storma? Byly zde nějaké náznaky soutěživosti?

 

YellOw: Já jsem byl vždycky soutěživý. Před StarCraftem jsem chodil do spousty heren. Pamatuju si, že mě majitel neměl moc rád, protože jsem vždycky hry dohrál jen s několika mincemi. Jsem ten typ, který neskončí, dokud nevidí závěrečné titulky.

 

BoxeR: Nebyl jsem moc dobrý v mnoha věcech, ale ve věcech, které jsem miloval, jsem byl zuřivě soutěživý. Strávil jsem nespočet hodin, dokonce celé noci, snažíc se najít ten nejlepší build, který mi přinese vítězství.

 

O: Oba jste se potkali ve věku, kdy slovo Progamer bylo pro mnohé novým. Jak jste se cítili, když jste se poprvé poznali.

 

BoxeR: Zpátky v roce 2000 existoval server Gamel, kde hráli všichni nejlepší hráči. Hráli jsme zde pravidelné turnaje, a tak jsem přirozeně poznal YellOw zde.

 

YellOw: Tehdy jsem nad ním nepřemýšlel jako o rivalovi. V té době se poznávalo mnoho dobrých hráčů a my jsme o  sobě věděli jen skrze drby. (smích)

 

O: Myslím si, že vaše rivalství opravdu začalo až v Coca Cola Starleague.

 

YellOw: Před tím byl BoxeR nazýván Terranským bohem a poháněl jej obrovský moment. BoxeR zářil především v TvZ se svým Marine-Medic micrem a myslím si, že se fanouškům líbilo, když jsem ho měl na drátkách. Myslel jsem si, že můžu vyhrát proti komukoliv, ale když jsem nakonec prohrál, tak se týpek jménem BoxeR jevil jako nepřekonatelná zeď.

 

BoxeR: Nezáleží na tom, jak se dva lidi vidí. Pokud je ostatní za rivaly nepovažují, tak jimi nikdy nebudou. Pro rivalství je třeba nějaké pozadí a myslím si, že startem toho byla Coca Cola Starleague. Po tomto turnaji se na nás soustředilo více a více fanoušků, a každá následující hra byla jako další kapitola.

 

O: Víte jaká je mezi vámi statistika?

 

YellOw: Ani ne. Jen vím, že je to ve skutečnosti velmi těsné.

 

O: Je to 35:33 ve prospěch BoxeRa. Přesto si tě lidi pamatují jako poraženého. Nemyslíš, že je to trochu nefér?

 

YellOw: No pravda je, že jsem prohrál ve spoustě důležitých zápasů. V 2002 WCG jsem se dostal do finále bez jediné prohry, abych tam podlehl BoxeRovi 2:0 a skončil na druhém místě.

 

BoxeR: Zatímco YellOw neprohrál ani mapu, tak já jsme musel opakovat spoustu her a málem jsem to  nezvládl, ale nakonec jsem vyhrál (smích)

 

Teď o tom bunker rushi............

Rivalita mezi těmito dvěma hráči trvá přes dekádu. Existuje spousta příběhů, které je možno vyprávět, ale většina si stále pamatuje Ever Staleague 2004 a onen trojitý Bunker rush. Bylo 12. listopadu 2004 a oba hráči se střetli v semifinále. Lidi byli extrémně natěšení, stadión byl naplněn k prasknutí a komunitní stránky byly plné zpráv, jak lidi čekají u svých televizí s připraveným jídlem. Výsledek ale byl 3:0 a délka hry necelých 30 minut.

 

O: Pamatujete si 12. listopad 2004? Fanoušci byli tehdy strašně nahypovaní.

 

BoxeR: Opravdu bych se jim chtěl omluvit (smích). Trochu jsem to s tou soutěživostí přehnal a výsledek byla velká pohroma. Ve skutečnosti, jsem ale měl, pro čtvrtou a pátou hru, připravené jiné buildy, bez bunker rushe.

 

YellOw: Dost mě to deprimovalo, ale co mě naštvalo nejvíc je, že jsem se na cheese vůbec nepřipravoval. Byla to v té době nová věc a BoxeR byl vždycky ten typ, který připravoval strategické builldy, a tak jsem se soustředil na ně. A tak jsem prohrál bez toho, aniž bych něco ukázal. Snažím se nesvalovat vinu na nikoho jiného, ale v té době jsem byl na BoxeRa opravdu naštvaný.

 

O: BoxeR byl vždycky první. 100 vítězství ve Starleague, Hala slávy, roční plat ve výší 100k atd. Srandovní je, že YellOw v tomhle vždycky přišel hned jako druhý.

 

YellOw: Bylo to opravdu frustrující. Taky jsem těžce trénoval, nebál se nikoho a měl dobré výsledky, ale přesto mi vítězství vždy uniklo. Vždy tady byl BoxeR, a postupně jsem se ho začal obávat, bylo to jako trauma. Mým hlavním cílem bylo vítězství na turnaji světové úrovně a BoxeR mi vzal i to. Zastavil mě ve skutečnosti hodněkrát. (smích)

 

O: Čas šel ale dál a přicházeli noví hráči. I když jste byli rivalové, fandili jste si navzájem někdy?

 

BoxeR: Synergii mezi námi nelze popřít. A neexistuje pro mě lepší motivace, než když YellOw podává dobré výkony.  Na druhou stranu je deprimující, když se nám oběma nedaří.

 

YellOw: Když měl někdo z nás krizi, tak jsme se povzbuzovali navzájem. Ale není to jen BoxeR, je to tak se všemi veterány. Když stará hvězda vyhraje, tak vám to dodá sebevědomí, že to taky dokážete. A tak si pamatuju, že jsme se povzbuzovali vtipy, a tak.

 

O: BoxeRe docela mě zajímá, proč jsi hrál StaCraft 2?

BoxeR: SC1 začal pomalu upadat a SC2 zrovna vyšel. Já jsem se zrovna vrátil do SKT1 po mé vojenské službě, ale nemohl jsem udržet krok s novými hráči a novými buildy. Dlouho jsem o tom přemýšlel, bál jsem se, že mě někteří fanoušci nazvou zrádcem, ale došel jsem k závěru, že jsem chtěl mým fanoušků ukázat ještě více her jako progamer. 

O: Oba máte zkušenosti s pozicí trenéra. Jací vlastně byli trenéři Lim a Hong?

BoxeR: Jako trenér jsem dvakrát selhal. Ve SlayerS jsem byl spíše hrající trenér a snažil jsem se vždy dávat hráče na první místo. Dokonce iv SKT1 jsem se snažil nejprve myslet na hráče, než na to, co mi říkali manažeři. Myslím si, že tento postoj vedl k více špatnému než dobrému a lituji toho. Situace první generace progamerů byla ubohá. A s touto zkušeností jsem chtěl, aby se noví hráči mohli soustředit jen na hru a nic jiného. Nyní si ale uvědomuju, že hráči, kteří si neprošli útrapami, mívají slabší mentalitu a rychleji se zhroutí.

 

YellOw: Moje generace progamerů neměla nic, kromě vášně pro hru. Nesnažím se teď být vaší typickou rasistickou stařenkou "jó za našich starých časů, to jsme neměli tohle a tamto", nevím však jestli je to tím, že jsou na tom hráči teď mnohem lépe, každopádně ti, co nestrádali, mají tendenci ztratit odhodlání a vášeň pro hru mnohem rychleji. Myslím si, že hráči, co zažili být o hladu, se snaží více, protože se nechtějí do těch časů zase vrátit. Současní hráči jsou spokojení stím, co mají, protože nepamatují tyto těžké časy.

 

O: YellOw, 20. června 2009 váš tým prohrával 2:0 proti revolučnímu Protossu Bisu, ale ty jsi všem nevěřícím ukázal a vyhrál jsi poprvé po 735-ti dnech.

 

YellOw: Mnoho lidí mě povzbuzovalo a jsem byl mým fanouškům opravdu vděčný, protože jsem si opravdu šáhl na dno mé krize. Po tom, co jsem nastoupil do Air Force ACE, kvůli mé vojenské službě, začal můj styl ztrácet na významu. Začal jsem trénovat více greedy styl hry, ale vždy jsem udělal jednu, dvě chyby, které mě stály hru. Byl jsem na sebe naštvaný. Nedařilo se mi v tréningu a nevěřil jsem, že jsem schopný porazit nejlepšího Protosse v jeho oblíbeném matchupu. A ačkoli mě lidi povzbuzovali, věděl jsem, že nikdo ve skutečnosti neočekával, že bych mohl vyhrát. A tak jsem si řekl, kašlu na to, a hrál jsem svůj starý styl. Chtěl jsem jim ukázat, že ačkoliv mechanika a skill jsou důležité, tak mohou být poraženy zkušenostmi.

 

BoxeR: Jak tak poslouchám YellOw, tak mi přišla myšlenka, že většina stylistických hráčů ze hry zmizela s příchodem optimalizovaných buildů. Pokud někdo určí metu, tak jej všichni následují, jen co vidí jeho replay. Problém s tím ale je, že pak všechny mapy vypadají podobně a i hry jsou jedna jak druhá. Myslím si, že to všechno začalo kvůli replayům. Mám za to, že každý "pro" by měl mít svůj styl a pohled na hru. Jejich styl by měl být jejich zbraň. Nyní ale všichni následují někoho, kdo pečlivě vymyslí dobrý build. A jak to jde takhle dál, tak čím dál tím méně hráčů tvoří vlastní buildy, a všichni jen optimalizují ty, které už existují, do poslední sekundy. Chtěl bych navrhnout Blizzardu, aby udělal replaye více izolované, tak aby bylo možné rozhodnout, kdo je může vidět. Myslím si, že by bylo více zábavné hru sledovat, kdyby každý progamer měl svůj osobní styl.

 

YellOw: Souhlasím s BoxeRem, příliš luxusu se nakonec obrátí proti vám. Myslím si, že široká veřejnost potřebuje replaye ktomu, aby se zlepšovala, ale  je třeba zde mít větší mezeru mezi profíky a amatéry, tak aby mohli fanoušci více ocenit velké hry a jejich úchvatné buildy.

 

Druhý skandál s ovlivňováním výsledků a rada od seniorů

 

Život progamera není vždy takový, jak si ho většina představuje. Záře reflektorů totiž vrhá dlouhý stín, tvořený stovkami hodin tréningu. A jen nejlepší 1% hráčů si získá publicitu, slávu a  bohatství.

Není to žádná pohádka, a to i s tím, že vaše budoucnost není moc světlá, po tom co skončí vaše krátká kariéra. Tohle je stálý problémy i pro top progamery a teď si představte pochyby těch na nižší úrovni. Nedávno proběhl druhý skandál s ovlivňováním výsledků zápasu, a mě tedy samozřejmě zajímalo, jak na tento problém nahlíží dva prominentní hráči, jako jsou tito dva.

 

O: Tak se nám udál další skandál ohledně ovlivňování výsledků v Koreji

 

Boxer: (po dlouhé pauze) Pokud by všichni hráči měli zajištěno místo v záři reflektorů, peníze a slávu, jako to má to jedno procento, tak by k něčemu takovému nikdy nedošlo. Tohle však samozřejmě není realistická možnost. Tým ale musí být schopen postarat se o své hráče a hráči musí být na své povolání hrdí.

 

YellOw: Není to jen tím, že by se měli změnit hráči. Celá scéna se musí změnit. Progamingová scéna jistě ušla od svého počátku dlouhou cestu, ale je jasné, že je na ni třeba ještě stále pracovat. Většina hráčů této profesi věnuje celé jejich mládí, a tak je třeba, aby zde byl nějaký mechanismus, který respektuje toto rozhodnutí. Je to 15 let od rozmachu esportu, ale budoucnost mladých hráčů je pořád temná. Toto je jedním z hlavních důvodů proč jsou hráči náchylní k podvodům. A to hlavně, pokud nejsi tam nahoře s tím jedním procentem nejlepších. Tato nejistota pak vede ke kriminálním činů, které se nedají odvolat. Čerství progameři tyto nabídky na ovlivnění zápasů většinou odmítají, a tak je třeba aby jim tým toto myšlení udržel.

 

BoxeR: Je důležité, aby týmy a KeSPA ukázali hráčům světlou budoucnost a vychovávali je vtom, co to znamená mít smýšlení profesionálního hráče.

 

O: Vy dva jste progameři, kteří hráli velkou roli při utváření této scény. Litovali jste někdy toho, že jste se touto cestou vydali?

 

YellOw: Jsem si jistý, že názory lidí se na tomto různí, ale já musím dělat to, co chci za každou cenu. Je jedno jestli selžu, protože jsem rád, že jsem to alespoň zkusil. A tak tohoto nelituju.  Nicméně, kdybych měl dítě, co by chtělo být progamerem, tak bych jeho rozhodnutí nepodpořil (smích). Tím chci říct, že progamingová scéna má před sebou ještě stále dlouhou cestu.

 

BoxeR: Jak jsme už předtím řekl. Soustředím se výhradně na to, co mám rád. A já mám rád StarCraft. Pokud bych někdy v průběhu mé kariéry svého rozhodnutí litoval, tak bych to všechno nikdy nedokázal. Jak řakl YellOw, kariéra profesionálního hráče má nyní víc negativ než pozitiv, ale věřím, že se to časem zlepší, až současná generace odroste a budou z nich třicátníci, nebo čtyřicátníci. Myslím si, že čas je na naší straně. Množství lidí co miluje hry se bude jen zvyšovat a ačkoliv je toto odvětví nyní nestabilní, tak budoucnost je světlá.

YellOw: eSport ušel opravdu dlouhou cestu, za tak krátkou dobu. V porovnání s ostatními sporty, rostl eSport abnormálně rychle, v posledních letech. Přesto si myslím, že Korejská scéna je nyní  v malé depresi.

 

BoxeR: Nic není nikdy stoprocentní. Pokud bude 90% pozitivního a 10% negativního, tak bude těch deset procent vynášeno do popředí, jako by nic jiného neexistovalo. Ještě je toho třeba hodně udělat.

 

O: Zdá se, že jste si prožili všechno, od výsluní až po útrapy. Chcete něco říct další generaci?

 

YellOw: Čas rychle utíká. Jen trochu zestárnete a záhy vás lidi začnou nazývat utahaným staříkem (smích). Jak se společně se scénou stárl, tak jsem se naučil, že se každým rokem musíte snažit víc a víc, a to hlavně, pokud se vám daří. Nikdy by jste se neměli zastavit a obdivovat se. Pokud se vám bude dařit, tak získáte více fanoušků a lidé se k vám budou chovat jinak, ale neusněte na vavřínech, zatněte zuby a pokračujte v běhu. Taky pamatujte, že je progaming pro mnohé stále novou věcí. Pro ně bude každé vaše slovo a akce reprezentovat celou scénu, a tak buďte zodpovědní hlavně ve společnosti a na sociálních sítích.

 

BoxeR: Někdy jsem chtěl sprogamingem skončit. Tak těžká je ta práce. Ale zeptal jsem se sám sebe. Pokud BoxeRovi vezmeš gaming, co z něj zbude? Na to nebylo třeba odpovídat. To byla veškerá motivace, kterou jsem potřeboval. Veškerá motivace, kterou by jste vy měli potřebovat.

O: Na závěr slovo vašemu rivalovi a nejlepšímu parťákovi?

 

BoxeR: Neříkám to často, ale vždycky ti fandím. Už nejsme progameři, ale jednou rivalové, navždy rivalové. Pořád se potkáváme na událostech jako je tato, nebo v televizních show, že? Myslím, že tak tomu bude až do naší smrti. YellOw, snažme se udržet Lim Jin Rok v paměti našich fanoušků!

 

YellOw: Znám BoxeRa už přes deset let. Byl jsem s ním skoro u všeho, dokonce i na jeho svatbě. Postupně jsem zjistil, že jsem ho začal následovat a fandit mu ve všem, co dělá. Protože je mým rivalem, tak chci aby se mu dařilo i mimo hru. To mě dělá šťastným. Na konec, když můj rival padne, tak co se stane se mnou, s námi? A protože jsem v progamingu s BoxeRem vždycky prohrál, tak chci být více úspěšný v další fázi našeho života. No a podívejte se na mě, nevedu si úplně špatně, že? (smích) Přeju BoxeRovi, ať se mu daří v jeho kariéře pokerového hráče a doufám, že zůstaneme v kontaktu.

 

Máte svého rivala?

Po celou dobu tohoto interview jsem se nepřestal ptát sám sebe, kdo je mým rivalem?

Neříkám, aby jste si našli někoho s kým soutěžit, zápasit a vyhrát. Existuje spousta lidí, kteří se snaží, ale skončí u otázky, "co je se mnou špatně? Proč se mi to nedaří?". Tento reportér je jedním z nich. Pokud jste na tom stejně, tak se zkuste zeptat sami sebe, jestli máte rivala.

Rivalové vás stimulují. Někdy mohou být otravní a blokovat váš růst. Můžete jim závidět a přát si, aby jste je nikdy nepoznali. Ale pokud toto překonáte a soustředíte energii do toho, co vás pohání, tak bude výsledkem vaše zlepšení.

To je to, co znamená být rivaly.

SC2 facebook komunita

Heroes of the Storm Facebook komunita

Hearthstone Facebook komunita

PLAYZONE.CZ

PLAYZONE.CZHerní portál PLAYzone.cz byl spuštěn 9. září 2009 jako pokračovatel serveru United-Games.cz. V současnosti navštíví zpravodajský portál PLAYzone.cz měsíčně více než 350 tisíc čtenářů. Číst dál...

ESL

ESLESL je jedním z největších provozovatelů turnajů a profesionálních lig. Především v Evropě se těší velké oblibě. Na těchto stránkách si po vytvoření účtu můžete okamžitě začít domlouvat zápasy, zůčastňovat se lig a turnajů. Číst dál...

Team Speak 3 server

Team Speak 3Team Speak 3 server připravený pro použití. Celkem 500 slotů je k dispozici na GUILD-HALL.CZ serveru. Číst dál...