facebook 100x100

youtube 100x100

twitch 100x100

twitter icon 100x100

steam

 

 

O GUILD-HALL.CZJak vznikl Guild-Hall.CZ

E-SportRozhovor s Michal "Carmac" Blicharz, programovým ředitelem ESL

Guild-Hall Stream

Rozhovor s Michal "Carmac" Blicharz, programovým ředitelem ESL

Teamliquid uveřejnil na svých stránkách velice zajímavý rozhovor waxangela s Michal "Carmac" Blicharz, programovým ředitelem a viceprezidentem ESL, ohledně současného stavu esportu a Intel Extreme Masters, a tak nabízím jeho překlad, vemte čaj, kávu a začtěte se.

 

Michal Blicharz carmac

 

Wax: začněme otázkou, která zajímá všechny. Bude StarCraft součástí další sezóny IEM?

 

Carmac: Ano. S jistotou můžu říct, že budeme mít StarCraft ve 12. sezńě IEM po Katowicích, což je stále ještě sezóna 11. To v jaké míře, ale ještě nebylo upřesněno.

 

W: Bude tedy i příští rok v Katowicích? Víte už to?

 

C. Víme, ale nebudu to komentovat.

 

W: Na jakém místě se teď nachází hra jako Starcraft, co se týče esportu, jako hra, která již není nejpopulárnější? Například byly časy, kdy na tom byl podobně CS 1.6, zatímco StarCraft byl hlavní hrou. ale přesto jste i nadále podporovali hry, které nebyly největší.

 

C. Myslím si, že po celou dobu IEM jsme dávali pozor na odkaz této soutěže. Trofej má na sobě vyrytou celou historii. Každá trofej to tak nyní má. Pohár v Katowicích má na sobě jména všech vítězů, a to včetně WarCraft 3, WoW, CS 1.6 atd. atd.

Takže odkaz, který jsme vybudovali, je pro nás důležitý. Při zpětném pohledu musím říct, že to byla chyba vzdát se CS 1.6. I když pokud bych měl nyní stejná data, tak bych dospěl ke stejnému závěru. Ale při pohledu zpět to byla chyba přetrhnout tuto nit.

StarCraftí rodokmen v IEM nyní sahá k roku 2010. A i přesto, že dnes nedosahuje stejné divácké pozornosti jako například CS, tak si myslím, že jeho hodnota není v přímém výkonu, ale v.....

 

W: Prestiži?

 

C: Prestiž, historie i odkaz jsou v StarCraftu 2 obrovské. A to není něco co by se mělo lehce hodit za hlavu.

 

W: Když říkáš, že bylo chybou opustit v retrospektivě CS 1.6, je to nyní díky oživení v podobě CS:GO? A nebo by jsi toho stále litoval, i kdyby k tomuto oživení nedošlo, protože ta hra má takovou historii a dopad na esport? Zasloužila si více času, kvůli odkazu a legitimitě IEM?

 

C: V době, kdy jsme se rozhodli nepokračovat s Counter-Strike jsme měli na obzoru další velkou esport válku. Každý bojoval o to mít Starcraft 2 a pumpoval do toho více a více prostředků, no a my jsme se opravdu potřebovali v tom závodě udržet. Bylo to otázkou zaměření - opravdu jsme schopni se soustředit na tolik her najednou? A jsme vůbec schopni provozovat tolik her? S tím jak je většina IEM mimo evropu, tak mít CS v Číně, Jihovýchodní ásii, ale i v Severní Americe se nejevilo jako dobrý nápad.

A tak jsme pravděpodobně měli ponechat CS jako evropský grand slam a mít ho vždy jen tam, protože pro evropany to stále mělo smysl. Nemělo to ale smysl globálně. V té době jsem měl vizi globálního IEM, a tak do toho CS nezapadalo.

Nyní je to jasné, že to byla chyba, ale s tím se už nedá nic dělat.

 

W: Měla tato zkušenost vliv na to, jak nyní vnímáš StarCraft, když je na sestupu, podobně jako na tom byl CS? Naučila tě tato zkušenost to, mít hru v repertoáru pro její odkaz?

 

C: Ano, myslím, že tomu tak je. Musíme mít na paměti, že je esport mladý a stále se mění. To, co vybuduješ v letech 2007 až 2009, už nemusí být relevantní pro roky 2011 až 2013. Musíš se neustále adaptovat a přesouvat své těžiště. Je to jako udržet si rovnováhu uprostřed zemětřesení.

Z venčí je to jednoduché soudit a říct, že pokazili tohle a tohle, ale ty pracuješ jen s informacemi, které máš v tu danou chvíli. A samozřejmě, každá organizace pracuje s více informacemi, než je známo veřejnosti, a to čistě proto, protože mluvíme s vydavateli, my známe náš rozpočet, my rozumíme potřebám našich sponzorů, a tak podobně.

Každá sezóna IEM byla neocenitelnou lekcí, a tak abych odpověděl na tvou otázku specificky: Ano, to co se stalo s CS bylo i lekcí, jak nakládat s hrami v budoucnu.

 

W: Souhlasil by si s tím, že hodnota těchto věcí jako odkaz, nebo jak to nazvat, je v tom, že dává vaší organizaci větší legitimitu vůči fanouškům? Je to něco, co se nedá změřit, nebo ohodnotit, ale fanoušci vás kvůli tomu respektují?

 

C: Nejsou to jenom fanoušci, ale je to velké utvrzení hráčů, že když vyhrajete IEM, tak své jméno naleznete na té trofeji. A že vás jednoho dne můžeme pozvat, aby jste ji představili světu. I když už je to třeba deset let a myslíte si, že si vás lidi už nepamatují. Dali jsme tuto příležitost ToDovi, nebo Loordovi. A když jsem se jich zeptal jak se cítili, tak se ToDovi rozzářily oči a řekl "bel to kurva dobrý pocit" A pro mě to byl taky skvělý moment.

Chceme vyslat signály, že ke všemu a všem přistupujeme s respektem, který si zaslouží. A tak si myslím, že je i hodnota v tom, že když něco děláme, tak budeme respektovat odkaz této věci po dlouhou dobu. A tak si myslím, že tato neuchopitelná vrstva, je to, co pro všechny zainteresované dělá IEM jinou, v porovnání s ostatními turnaji.

 

W: Samozřejmě, že lidé v ESL tomuto rozumí, protože jsou sami hráči a nadšenci, ale co vaši sponzoři? Jak hluboce to cítí oni, vzhledem k tomu, že jsou těmi, kteří jsou nejvíce poháněn čísly v tomto odvětví? Dokážou ocenit hodnotu odkazu?

 

C: Upřímně, někteří ano a někteří ne. To záleží. Co se týče Intelu, který je našim hlavním sponzorem od začátku, tak s těmi mám rozhovory pravidelně. Někdy říkají, že by třeba chtěli vidět návrat Quake, a tak podobně.

 

W: Takže u Intelu jsou taky lidé, kteří mají své osobní preference mimo jen čísel. Jsou to taky fanoušci?

 

C: Ano, a ve skutečnosti je jich čím dál víc. Například se v Katowicích objevil týpek, co byl vyšší ředitel v oblasti prodeje, který neměl s marketingem nic společného. Zeptal jsem se ho "Schválil ti šéf tenhle výlet?" a on odpověděl "To je mi jedno. Já chci jen vidět nějaké dobré CS." A takové konverzace jsou s lidmi od Intelu stále častější, v porovnání s tím, jak to bylo třeba před pěti lety, kdy takový člověk byl jeden.

Ale abych se vrátil k tvé otázce, někteří sponzoři se starají hlavně o to, aby zasáhli co nejvíce lidí. Jiní na druhou stranu taky cítí, že cena IEM je hlubší než jen čísla, kterých dosahujeme. To, že naše trofej se leskne o něco víc, než trofeje jiné.

 

W: Takže StarCraft je něco, za co musíte do určité míry bojovat?

 

C: Co se týče sponzorů, tak ne. Naši sponzoři nám nediktují jaké hry si vybereme. Mohou mít návrhy, ke kterým si sedneme a diskutujeme, ale sponzoři se nesnaží ovlivnit naše rozhodnutí, jako např. "potřebujeme aby jste vyhodili LoL, nebo StarCraft", to je jen naše rozhodnutí.

 

W: Pojďme se nyní zaměřit na IEM jako takové. IEM bylo v minulosti velmi svázané s výstavami a akcemi. Nyní se to ale dost mění, jste partneři s místní správou a pořádáte show v halách a na stadionech.

Jak k tomuto přechodu došlo? Bylo to tím, že se prostě objevila příležitost, a nebo jste o to, opustit výstaviště, aktivně usilovali?

 

C: Výstavy měly vždy své místo. Protože to bylo dobré partnerství, které pomohlo růstu esportu v době, bez..

 

W: Kdy byl chudý.

 

C: …Kdy byl chudý, ano. Vždycky jsme věděli, že nakonec dojde k tomu, kdy budeme dělat naše vlastní show. Ale popravdě nečekal jsem, že to bude už v roce 2013. Nakonec by k tomu došlo, ale ten důvod, proč jsme začali v roce 2013, byl, že jsem dělal rozhovor pro Forbes.com a člen městské rady v Katowicích ho četl a řekl si, že by bylo skvělé, kdyby jsme dostali IEM do Katowic, a tak mě kontaktoval na Facebooku. Zjistili jsme, že máme pár společných přátel, svět je prostě malý, i Polsko s 40-ti milióny lidí.

A tak se to stalo, že jsme šli do velkých arén s rizikem, ale ten záměr tam skončit, byl vždycky. Musím přiznat, že jsme se prvních Katowic docela báli, a proto jsme přišli s modelem, kdy vstup je za darmo, ale můžete si koupit přednostní vstupenky, kdy se dostanete do areálu o hodinu dříve a máte priority při vchodu a východu.

Byl to jeden z nejlepších okamžiků mého profesionálního života, když jsem se byl hodinu před začátkem podívat na jeviště. Přicházel jsem ze zákulisí, když jsem nahlédl na tribuny a ony byly plné. Jednu hodinu před začátkem..... Myslím si, že nikdo na celém světě tohle nečekal. A nezapomeňme, že to bylo v zimě, a před halou bylo stále dva až tři tisíce lidí, kteří čekali na vstup. Tohle na mě mělo nesmírný dopad, a tak jsem pocítil velké uspokojení.

Co se týče přechodu k akcím na stadionech, tak si myslím, že esport je nyní dostatečně populární ve většině zemí, takže ve správný čas a za správných okolností je možno naplnit alespoň auditorium s dvěma, třemi tisíci lidmi, když už ne celý stadion s patnácti.

 

W: Je tohle přirozený vývoj pro esport?

 

C: Ano, myslím si, že je. Samozřejmě, že výstavy stále hrají svou roli, hlavně pro intel samozřejmě. Ale všimli jsme si zajímavé věci, když jste součástí comic-conu, tak množství lidí, které projdou kolem vašeho stánku je obrovské, ale většinu elektronika nezajímá, oni chtějí nového Batmana. Kdežto na naší akci v San Jose, která není tak velká jako comic con, jsou ale všichni esportoví nerdi. Všichni mají nějaký názor na herní notebook, monitor, myš a podobně. Mít menší, ale specificky zaměřený dav, má pro společnosti mnohem větší hodnotu.

Například od Aceru jsme dostali zpětnou vazbu, že v San Jose dostali ty nejlepší podněty a vedli ty nejlepší rozhovory vůbec, mezi různými výstavami, expy apod.

 

W: Pořádáte krátké show a nyní směřujete ke krátkým stadiónovým show. Myslíš si, že tohle je ideální formát pro esport? A co říkáš na to, že jsi vždycky ten chlápek co běží po boku dlouhých lig?

 

C: Myslím si, že obojí má svou cenu, a upřímně, i když si chci myslet, že mám vždycky pravdu, když mluvím o esportu, tak nikdo na světě nezná ten správný recept, který vyřeší všechny problémy esportu. Myslim si, že v konečném důsledku je esport hlavně produktem vhodný pro vysílání, v porovnání s...

Abych dal příklad, tak NFL, NBA, Premier League, ti všichni mají dlouhou ligu s množstvím zápasů. Ale když se například podíváš na Chicago Bulls vs. Dallas Mavericks uprostřed sezóny, tak je ta hra opravdu tak důležitá, že ji nemůžeš vynechat? Samozřejmě, že není. Ve skutečnosti je to docela průměrný televizní produkt. Playoff je ale na druhou stranu, mnohem více důležitější.

Manchester United vs. Chelsea uprostřed řijna, je to nevšední? Absolutně ne. Koneckonců, nikdo neumře. začne to být zajímavé až ke konci sezóny. Ale proč to dává smysl? Protože pokaždé, když otevřou stadion, tak vydělají tři miliony dolarů ze vstupenek, jídla, dresů a tak podobně. Tradiční sporty byly postaveny tak, aby vydělávaly na svých stadionech.

 

W: Je pravda, že to jsou jejich základy, ale nyní se rovnováha přece mění. To, co týmy vydělají z poplatků za vysílání, dělá z celkového čísla nějakých 60, 70 procent (poznámka, toto není zcela přesné).

 

C: Musel bych si to ověřit, abych si byl jistý, ale Guardian má dobrý článek o tom jak to vypadá v Premier League. Vstupné a příjem z prodeje na místě je pro některé kluby stejný jako příjem z vysílání. Ale i když je výdělek z vysílání velký, tak výdělek milionu dolarů pokaždé, když hrajete hru není zanedbatelný. Snažím se říct, že musíte mít možnost vydělávat na stadionu pravidelně.

Největší show v esportu, LCS, má každý týden na místě 300,400 lidí. A nemyslím si, že by byli schopni mít třeba 2000. Ale i kdyby ano, tak si nemyslím, že by se jim to bez vysílání vyplatilo.

Na druhou stranu být svázán s místním stadionem je také břemeno, ke kterému jste přivázán, a to v esportu není. A tak můžete vystavět váš program tak, aby byl co nejvíce vzrušující. A chtěl bych zdůraznit ono "vzrušující". Myslím si, že dlouhá online liga je to, co vám vyplní čas, když se chcete třeba ve středu koukat na CS, ale není to ta nejvíce vzrušující forma esportu, která existuje.

A já mám prostě v krvi ty krátké víkendové soutěže. Velice se mi líbí model tenisu. Máte grand slamy a různé další soutěže. Myslím, že to se pěkně stupňuje. Protože pokud nejste příliš zapálený, tak budete sledovat jenom grand slamy, pokud jste do toho trochu víc, tak se podíváte i na některé soutěže krapet níže, no a pokud jste extra fanoušek, tak sledujete všechno.

Na druhou stranu ligový systém se tak dobře nestupňuje. Opravdu si myslím, že samostatné, krátké soutěže přináší ten nejlepší a nejvíce vzrušující esport produkt.

K tomuto bodu je taky zajímavé, že Riot prodává vysílací práva za velkou sumu, tím chci říct, že taky věří, že esport je vysílací produkt. Až tolik je nezajímá prodej vstupenek do jejich malého studia.

Osobně moc nerozumím, jaký vztah má jejich esport program s jejich studiem. Možná mají fantastický důvod k tomu, mít týdenní vysílání místo jiného, mnohem zajímavějšího formátu. A není to jen šťouchnutí do Riot, je to šťouchnutí do každé dlouhé sezóny. Ale možná je to ta pravidelnost, to, že si lidé k něčemu utvoří vztah, což se pak projeví v prodeji skinů atd.

 

W: A možná je to nejlepší věc, jak prodat váš produkt reklamním společnostem.

 

C: Mohla by být. Je možné, že se s tímto modelem dokážou ti 50-ti letí v ESPN, kteří utrácejí ony velké prachy, lépe ztotožnit, kdežto všechno ostatní je velice abstraktní a musíte být docela chytří, aby jste to uchopili. Ale když za někým přijdete a řeknete "máme stejný model jako NFL", tak je jim to hned jasné.

 

W: Pojďme nyní pohovořit o Overwatch lize. Blizzard se nyní chce vydat velkým krokem vpřed k lokalizovaným franšízám. Jsi velkým fanouškem Liverpool, a tak rozumíš tomu, jaká cena je v podpoře místního týmu s dlouhou historií. Co si myslíš o tomto Blizzardím kroku?

 

C: Myslím, že to určitě nebude nikoho bolet. Ale taky si nemyslím, že by to pomohlo. Pokud vezmete v potaz moderní sporty dneška-MMA, UFC se prodaly za 4 biliony dolarů, tak očividně dělají něco dobře. Pokud se nad tím zamyslíte, tak všechno před rokem 1950 je velice lokální a všechno po tom je ve skutečnosti velice globalizované.

V UFC se nestarají o to, odkud ten člověk pochází. Jde jim jen o to, jestli z něj jsou schopni udělat světovou superstar. Tenis se o to taky nezajímá, zajímají je světově jedničky. Roger Federer není populární jenom ve Švýcarsku, má své fanoušky všude. Stejně tak Rafael Nadal. Samozřejmě, že ve Španělsku bude mít největší základnu, ale to určitě nebude spojeno s jeho městem, ale zemí jako takovou.

A právě tohle mají s esportem velice podobné. Tým Fnatic je ze Švédska, ale jeho popularita je celosvětová. Samozřejmě, že nejpopulárnější je ve Švédsku, ale tady už se nevztahuje ke Gothenburgu, nebo Stockholmu, ale celkově ke Švédsku. Proč by se měli limitovat jen na město? Věřím, že strukturně je důležité, být co nejvíce světový, tak aby jste mohli otevřít dveře co nejvíce fanouškům, a tím samozřejmě i sponzorům.

Jak se stalo populární NBA? Michael Jordan. New York, LA, Chicago, nebo Dallas nemají nic společného s tím, že se NBA stalo celosvětovým produktem. Byl to Michael Jordan, Karl Malone, Shaquille O’Neal, Scotty Pippen, kteří se stali světovými superstar. Týpek v Číně nemá ani ponětí, kde v USA leží Chicago, a tak se ptám k čemu je lokalizace pro globální produkt?

 

W: Souhlasím s tebou z pohledu organizátora, nebo fanouška, ale nezajistila by lokalizace tolik potřebné jistoty a stabilitu pro hráče a týmy?

 

C: Opravdu si myslím, že strukturně, vezměte si třeba Liverpool, Fnatic a Rogera Federera. Fnatic má, tím jak funguje, blíže k Rogeru Federerovi, než k Liverpoolu. Fnatic nemají domácí stadión, na kterém by mohli vydělávat a pořádat zápasy, a každému je jedno, odkud ve skutečnosti jsou. Nepotřebují trénovat všichni na stejném místě. Je to jako by jste řekli ptákovi, že sice může létat, ale od teď už musí jen chodit. Proč musejí být připoutáni k nějakému místu? Nerozumím tomu a nepřijde mi to přirozené.

 

W: Mluvili jsme o tom, že týmy v Premier league mají svou základnu, na kterou se mohou spolehnout v oblasti přijmu, je to takové jejich zabezpečení. Netvrdím, že se takový úspěch povede s Overwatch, ale pokud je to jen trochu možné, není to přeci jen něco, o co se pokoušet?

 

C: Myslím, že je to na určité úrovní, jako by jste se snažili sdělit těm nejúspěšnějším týmům na světě, že to celou dobu dělají špatně. Vždycky se raději přikloním k někomu, kdo se byl schopen udržet a profitovat v esportu po řadu let, než k někomu, kdo přijde z venčí a řekne: "Fnatic, víte co? Posledních deset let jste to dělali úplně špatně."

Netvrdím, že musím mít za každou cenu pravdu, ale když se do teď  o lokalizaci ty největší týmy ani nepokoušeli, tak k tomu musejí mít důvod. A já vím s jistotou, že to nechtějí. Mluvil jsem se spoustou z nich. Mají strach, že si odeženou své globální fanoušky. Pokud se najednou začnete chovat jako:"Oh, Já jsem Dallas!" ale většina vašich sledujících na Facebooku není z Dallasu, ba ani z US, tak proč bych se zčista jasna vázal k Dallasu? Myslím si, že to nedovolí, aby se za ten tým postavilo tolik lidí, jako nyní.

 

W: Myslím, že všichni chápou, že lokalizace je možno docílit jedině s pomocí masivního investorského kapitálu, pravděpodobně od současných skupin, které se točí kolem tradičních sportů. Co si myslíš o vstupu těchto společností do esportu?

 

C: Každý nenadály příjem peněz je nebezpečný, nebezpečný proto, protože vytváří bublinu. A já se obávám právě těch velkých vlastníků. Někteří budou pokorně naslouchat lidem, kteří dostali své týmy, tam kde jsou, a někteří ne. Řeknou "ale my to v tradičních sportech děláme takto, a tak by se to mělo dělat i v esportu". Můžeme se na druhou stranu od těch nových lidí s penězi naučit, jak vybudovat značku a jak ji prodat. Jak řekl vlastník Liverpoolu "udělat z fanoušků zákazníky". Trochu bezcitné, ale tak prostě byznys funguje.

Já jen doufám, že budou opatrní a neudělají něco hloupého. Jinak je to velká výhoda mít jejich zkušenosti, se kterými je možno proměnit esport v životaschopný byznys.

 

W: Životaschopný byznys. Kde se ohledně tohoto termínu pohybujeme nyní? Stále jsme ve fázi investic?

 

C: Myslím si, že nyní jsme v nové investiční fázi. Do této doby byl esport na určitém bodě, kde se byl schopen sám uživit. Ale nyní jej všichni vidí jako tu novou explozivní věc, a tak přicházejí a investují, ale ta návratnost nemusí být okamžitá, no a to vždy vytváří bublinu.

Pokud se podíváte na to, kolik peněz jde do výher, jak velké výdělky nyní hráči požadují atd., tak je jasné, že cena provozování těchto akcí ujela tomu, co je udržitelné. Celkově všichni ujeli tomu, co je schopna daná akce za víkend vydělat.

Ale to je v pořádku, je to přirozený vývoj. Je to bublina, která roste a jednou splaskne. Ale po splasknutí bude pořád větší, než tam kde původně začínala. A tak to půjde dokola, dokud se esport nestabilizuje a nedospěje, tak aby si ho pod svá křídla vzali ti šílení lidé se spoustou peněz na utrácení, kteří jej stabilizují.

 

W: Ok, tak to ukončeme. Je něco, co by jsi chtěl ještě říct k XII sezóně?

 

C: Myslím, že je důležité říct, že se pomalu posouváme od onoho modelu, kdy jsme měli několik akcí, které vyvrcholily jednou obrovskou, tak, aby jsme byli více jak ten tenis. Protože když pořádáte soutěž na stadionu v San Jose, nebo Oaklandu, tak už to těžko můžete nazvat jen kvalifikací. Potřebuje to své vlastní místo v historii, vlastní prestiž. Toto je řekněme jedinou hlavni změnou, co se týče Intel Extreme Masters. Máme plány, které chce oznámit v lednu, nebo únoru, ohledně toho, co se změní, doufejme k lepšímu, pro náš koutek esportu.

 

W: Něco na závěr? Prosím fanděte mi a tak ........

 

C: Prosím fanděte mi a já doufám, že předvedu dobré hry pro mé fanoušky. A doufám, že předvedu dobré hry, hodně jsem se snažil a vaše podpora je pro mě velice důležitá. :)

 

W: Díky. Ve skutečnosti jsi ale opravdu v té nejlepší pozici říct, "ukážu vám dobré hry".

 Zdroj TeamLiquid

 

SC2 facebook komunita

Heroes of the Storm Facebook komunita

Hearthstone Facebook komunita

PLAYZONE.CZ

PLAYZONE.CZHerní portál PLAYzone.cz byl spuštěn 9. září 2009 jako pokračovatel serveru United-Games.cz. V současnosti navštíví zpravodajský portál PLAYzone.cz měsíčně více než 350 tisíc čtenářů. Číst dál...

ESL

ESLESL je jedním z největších provozovatelů turnajů a profesionálních lig. Především v Evropě se těší velké oblibě. Na těchto stránkách si po vytvoření účtu můžete okamžitě začít domlouvat zápasy, zůčastňovat se lig a turnajů. Číst dál...

Team Speak 3 server

Team Speak 3Team Speak 3 server připravený pro použití. Celkem 500 slotů je k dispozici na GUILD-HALL.CZ serveru. Číst dál...